Autismus, Aspergerův syndrom a další poruchy autistického
spektra (PAS) patří k nejvážnějším diagnózám, které mohou vstoupit do života
dětí, rodičů nebo pedagogů. Kupodivu jsou dodnes málo probádané. Svého času se
autismus stal téměř módní záležitostí, když ho zpopularizoval film Rain Man.
Ale asi jen málokdo z obdivovatelů hereckého mistrovství Dustina Hoffmana si
dokáže představit, jak těžký život mají autističtí lidé a jejich rodiny.
Bachova květová terapie samozřejmě nemůže autismus vyléčit, může ale zmírnit
některé jeho projevy. A těm, kteří o
postižené pečují, může pomoci situaci lépe zvládat.
První setkání s PAS a zkušenosti s integrací autistických dětí
S termíny autismus
a Aspergerův syndrom (AS) jsem se
poprvé setkala až v dospělosti, když jsem začala učit na osmiletém gymnáziu a základní škole, mezi jejímiž
žáky byly právě i děti s poruchami
autistického spektra. Během mého studia se nikdo z našich pedagogů o tématu
autismu ani nezmínil, natož aby nás snad někdo
připravil na specifika práce s těmito lidmi. Snad je to dnes již
v tomto směru lepší. Tenkrát jsme se ale učili až v praxi a doslova za
pochodu, jak takovým dětem pomoci se studiem, jak s nimi co nejlépe pracovat,
jak se k nim chovat. Bylo to náročné, ale dnes jsem vděčná za vše, co mi
tato zkušenost dala - a opravdu toho nebylo málo. Ostatně celá naše škola má
zkušeností na rozdávání, mezi jejími studenty najdete na několik desítek dětí s
poruchami autistického spektra a její pedagogové učí jiné školy, jak integrovat
žáky s PAS.
Když jsem pak odešla na mateřskou, začala jsem mít najednou
pocit, že diagnóza PAS se v mém okolí
vyskytuje častěji, než by člověk čekal. Mám kamarádku s autistickým synem a
osobně jsem poznala několik matek, u jejichž dětí se projevily autistické rysy
či byl přímo diagnostikován autismus nebo AS. Zároveň mě pochopitelně začalo
zajímat, jak by lidem, do jejichž životů vstoupila tato diagnóza, mohly pomoci
Bachovy esence.
Bachova terapie pomáhá harmonizovat emoce autistických dětí i jejich rodičů
Jako terapeut Bachovy terapie se nezaměřuji na diagnózy, ale
na chování a emoce. Pro autistické děti či děti s AS jsou typické
určité projevy a problémy. Často se
objevují například záchvaty vzteku,
negativismus, špatné snášení jakýchkoliv změn a nových situací, brzké
vstávání, nesoustředění se, unikání z přítomnosti, hyperaktivita, různé
panické strachy a další projevy.
S každým z těchto problémů se můžeme setkat i u zdravého dítěte, ale u
dětí s PAS nabývají opravdu extrémních a někdy až destruktivních
podob.
Není proto divu, že tato diagnóza představuje velkou psychickou zátěž, a to nejen pro
děti, které poruchou trpí, ale také pro jejich rodiče. Měla jsem několik
klientek, u jejichž dětí byla diagnostikována PAS, které mluvily o totálním
vyčerpání, strachu o dítě a z budoucnosti, napjatých nervech a zoufalství.
Několik případů z praxe
Jednou z klientek, která se na mě obrátila s prosbou, zda
bych nepomohla jak jejímu dítěti, tak jí, byla paní Irena. Její syn měl
diagnostikovanou PAS a dysfázii. Jeho dorozumívací schopnosti byly na úrovni 18měsíčního
dítěte. Nenavazoval žádný kontakt s okolím ani s dětmi. Měl strach z nových situací a často se
vztekal.
Po první lahvičce mi paní Irena napsala následující řádky: „Po měsíci braní BE se určitě zlepšil. Hlavní
zlepšení, které vidím, že je psychicky vyrovnanější a že je ukecanější, ale to
jako hooooooooooooooodně!!!!! Sice typická auti-řeč, takže si mluví pro sebe a
opakuje naše fráze a fráze z televize. Řekla bych to tak, že hned co otevře
oči, tak taky otevře pusu, bohužel někdy i ve tři ráno:-)))))))))))) Teď v
úterý jsme jeli na vyšetření do Prahy (jeli jsme tam poprvé) a zmákl to bez ani
jednoho "vztekacího dupání a nervů". S paní psycholožkou vydržel 90 minut
sám a za tu dobu se asi jednou vztekl, ale jen na 2 sekundy.“
Po třetí lahvičce: "Máme
vlastně už třetí lahvičku, a už nedáváme ani 4krát denně. Jak si vzpomenu, tak
dám. Sice je pravda, že si myslím, že největší změny byly poznat u první. U
druhé trošku zhoršení , proto jsem chtěla opět namíchat zase tu první a myslím,
že ta mu sedí. Mluví pořád!!!! Fráze opakuje, spojuje slova, a když to ne, tak
má svůj vlastní žargon a jedeeeeeeeeeee:-) Určitě je vyrovnanější!!! Stavy
pláče, které měl, už nemá. Dneska ráno jsem si řekla "kluku ty mluvit jak
ostatní děti, tak jsi úplně normální kluk:-))" Jasně soustředění a paměť, to
je slabé,ale to se vymaká:-) třeba i pomocí bachovek:-)“
S paní
Irenou jsem stále ve styku a složení lahviček ladíme podle toho, jak se její
syn posunuje a co zrovna potřebuje.
Další
klientkou je paní Pavlína a její syn. Ta shrnuje své zkušenosti takto: „Je to půl roku co začal brát Bachovy
esence. Má Aspergerův syndrom, sice jen lehkou formu, ale ono to taky stačí.
Největší problém bylo jeho chování, hlavně doma. Náladový, ale prudká změna
nálad, sebepoškozování, agrese, vztek. Ve školce velice nesmělý, nemluvil ani s
dětmi, ani s učitelkou. Takže se tam nijak neprojevoval. Teď bere 3. lahvičku a
je v její půlce. Teď je to právě obrovská změna. Šlo to velmi pomalu a ze
začátku bylo spíš zhoršení. Dokonce jsem u 1. lahvičky nevydržela a přerušila
jsem mu její užívání. Ale po pár dnech jsem viděla, že se přece jen něco děje,
a to k lepšímu. Tak jsem začala zas pokračovat v užívání. Teď je syn jak
vyměněný. Ve školce má kamarády, mají ho moc rádi. Zdraví se s nimi. Předtím
jim vůbec neodpovídal na pozdrav. Doma je milý, veselý, nevzteká se. Umí
ovládnout svůj vztek. Je úplně jako normální dítě. Akorát si ještě nechce
povídat s cizími lidmi. Nechce zdravit, děkovat, nekouká se jim do očí. Když na
něj někdo promluví, schoulí se do sebe a nereaguje. Tak to snad ještě odbouráme.
Už tomu věřím, protože pokrok je veliký. Dokonce dnes
přespával přes noc ve školce v rámci loučení předškoláků se školkou. Sice se
bál a nechtěl tam spát, ale jak už byl mezi dětmi a dobře se společně bavili,
svolil že tam zůstane i na noc. Nakonec se mu to moc líbilo a užil si to
krásně. A to ještě nikdy nikde sám bez rodičů nespal. Mám radost.“
Nakonec bych se s vámi ráda podělila o citát z e-mailu
klientky, která má syna s autismem a
mentální retardací. Jako problém
viděla neudržení pozornosti, hyperaktivitu a buzení ve čtyři ráno. Po první
lahvičce psala: “Dobrý den, syn začal
trochu lépe spát a není už tolik hyperaktivní:-)))"
V současné době mám několik dalších dětí s PAS,
kde terapie právě probíhá. Nehraji si na spasitele, nemyslím si, že lze změnit
diagnózu (i když rodičům, kteří stále věří, že ano, fandím). Ale stejně jako u
zdravých lidí lze pomocí Bachových
esencí vracet emoce do rovnováhy, jde to i u dětí s PAS. Z vlastní
terapeutické praxe musím připustit, že to trvá déle než u zdravých lidí, u mnohých je terapie dlouhodobá. Měla
jsem i jednu klientku, která po jedné lahvičce nezaznamenala žádnou změnu a
rozhodla se v terapii nepokračovat. Přesto bych většině rodin poznamenaných
diagnózou PAS doporučila Bachovy esence vyzkoušet, mohou přinést velikou úlevu.
Přestože jsem s autistickými dětmi léta pracovala, jen těžko
si dokáži představit, jak těžké to mají ony i jejich rodiče.
O to víc vám držím palce a věřím, že společně dokážeme mnoho věcí změnit k
lepšímu. Pokud budete chtít, můžete mne kontaktovat zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat