úterý 8. října 2013

Jsem příšerně nervózní matka. Co s tím?

Velkou část mých klientů tvoří dlouhodobě matky s dětmi ve věku 2-6 let, kterým z jejich miláčků doslova tečou nervy. Nervozitu matky naprosto chápu, ale neujedou nám nervy leckdy jen kvůli hlouposti?

Napjaté nervy k prasknutí

Moje klientky často píší, jak miluji své dítě, ale někdy si říkají, jestli si jej měly pořizovat (někdy se dokonce přistihnou, že ho /ji opravdu nesnáší). Je spousta dalších výroků, které by mohly slabšího jedince šokovat, ale mnohé matky stejně starých dětí to jistě chápou…
Nervy napnuté k prasknutí máme někdy všichni. Důležité je, aby se tento stav nestal běžným a typickým. Jedna maminka psala: „Jen se ráno probudím, už mám sevřený žaludek, co se zase bude dít.“ Pocit úzkosti nebo nervozity, špatné dýchání, pocit tíhy na hrudi - tyto stavy nejen ztrpčují život, ale také ničí dříve vyrovnané citové a rodinné vztahy.

Nervózní matka = nervózní dítě

Máte někdy pochyby, jestli své dítě máte vůbec rády? Rozhodně nejste jediné, ale je na čase to začít nějak řešit.
Děti často naše chování zrcadlí. Není proto divu, že i dítě, jenž vychovává těžko se ovládající nervózní matka, trpí záchvaty vzteku nebo různými výstupy. Nejsou výjimkou situace, kdy se žena neudrží a v komunikaci s dítětem používá i hrubé výrazy. Je si vědoma toho, že je to špatně, ale tekoucí nervy, často únava a frustrace udělají své.
Mother and child

Jsem cholerická matka, ale neumím si pomoci

Matky často popisují, že to, co je dříve nechávalo chladnými, je to teď vytáčí do běla. Jsou si vědomy toho, že jejich nervózní chování je často buď neadekvátní nebo vyhrocenou situaci ještě zhoršuje. Mnoho z nich trpí výčitkami a strachem, zda jejich dítě nebude na dětství vzpomínat jako na dobu, kdy jeho matka byla stále nervózní a křičela. Nemálo z nich má ze svého chování deprese.
Problémy se často začnou hromadit až v momentě, kdy do rodiny přibude další dítě. Skloubit péči o miminko a batole nebo o batole a předškoláka - to je často velmi náročné i pro matku, která má nervy ze železa. Mezi krizové okamžiky patří například ukládání mladšího dítěte k spánku, kdy starší dítě stále něco vyžaduje, nebo se chová tak, že to mladší nemůže usnout. A samozřejmě jedna z velkých každodenních zkoušek trpělivosti - vypravit děti ven (obzvláště náročné v zimě). Druhé náročné období je začátek práce po skončení rodičovské dovolené.

Jsem na dítě fakt hnusná a chci to změnit

Jsou momenty, kdy si klientky říkají, teď už jsem na své dítě fakt hnusná, ale já sama si nemohu pomoci. Je důležité si svůj stav uvědomit. Pak je potřeba něco udělat s vlastní schopností sebeovládání. Často je potřeba zapracovat a zlepšit trpělivost, ale musíte začít u sebe.

Jak se zbavit nervozity?

Není ostuda si přiznat, že mnohdy vypjatá domácí situace dává našim nervům pořádně zabrat. Nechci nikoho odsuzovat, jsem také matka s dvěma malými dětmi a vím, že se jedná o velmi náročné období. Také já jsem někdy stresovaná a vyčerpaná matka, ale nečekám na zázrak. Také já jsem musela řešit svůj stav - pomocí Bachových esencí zharmonizovat sebe a zároveň svou starší holčičku.

Důležité je chtít na sobě pracovat. Vědět, že dítě nestojí o neurotickou matku, co jen křičí a je nervózní. Jak se tedy zbavit nervozity? Cest je mnoho - čtením literatury (jak lépe vycházet s dětmi), návštěvou psychologa nebo právě skrze Bachovy esence

Žádné komentáře:

Okomentovat